If you 1

If you
if you come to me the whole world would be mine

الروايه هتنزل هنا وعلى الواتباد ان شاء الله اللينك على الواتباد

مستشفى سيول سنه 1998
(قعدت سى را على طرف سرير المستشفى وهى باصه لمامتها بخوف)
سى را:ماما
بو اون: دييه
سى را:انتى لازم تعملى العميله دى
بو اون:دييه
سى را:ليه
بو اون(بلعت ريقها):علشان اخف واروح مع سى را البيت ونلعب انا وهى
سى را(عيطت) :ماما انا خايفه تسبينى
بو اون:متخافيش انا هفضل معاكى
(اخدتها فى حضنها)
سى را:وعد
بو اون:وعد (نزلت دمعه على خدها) اوعى تخافى عيزاكى على طول قويه
(دخلت الممرضه الاوضه)
الممرضه :مدام بو اون هننقلك دلوقتى لاوضه العمليات والدكتور جاى فى طريقع
بو اون(اخدت نفس ببطئ):دييه
..(بصت ناحيه سى را بحزن) روحى اقعدى مع طنط مارى لغايه ما العمليه تخلص
سى را :لا انا هستناكى هنا
بو اون:يااه
سى را:ارجوكى يا ماما مش هعرف اقعد فى البيت وانتى مش موجوده
(دخل الاوضه كيم اون سو ومعاه ممرضتين )
كيم اون سو:ازيك دلوقتى مدام بو اون
بو اون(ابتسمت): انا كويسه ...دة الدكتور بتاعى يا سى را الدكتور كيم
(قامت سى را من على كرسيها وانحنت)
سى را:انيوهسايو ..ارجوك اهتم بماما
كيم اون سو:دييه ^^ انتى عندك كام سنه
سى را:9 سنين
كيم اون سو:لازم يا بو اون تتشجعى وتقومى علشان تحضرى فرحها صح
(ابتسمت بو اون ابتسامه بوهن)
سى را: دكتور هى عمليه ماما خطيره
(بص اون سو لبو اون لقاها بتبصله بترجى هز راسه براحه لما فهم قصدها)
كيم اون سو: بصى شويه صغنطيين قد كدهو متخافيش
سى را(بفرح):يعنى هشوف ماما تانى
كيم اون سو(ابتسم):بأذن الله يلا على اوضه العمليات
( نقلوا بو اون لسرير متحرك وراحوا لاوضه العمليات فضلت سى را ماسكه ايد بو اون لغايه ما افترقوا قدام اوضه العمليات..جيه او سو من ورا سى را ومسك ايديها الصغيرة بين ايده)
اون سو:هعمل كل الى هقدر عليه علشان تخرجلك سليمه
(دخل اون سو لاوضه العمليات ووقفت سى را تراقب بصمت الوضع..فى اوضه العمليات)
بو اون(بصوت مبحوح):فى امل انى اخرج تانى بجد
كيم اون سو(بحزن):بو اون الورم منتشر فى جسمك بطريقه كبيره  احنا رغم الاشعه ممكن  نكون اصلا ما شفناش حاجه برضه وانى احطك تحت المخدر اصلا فى خطورة وانتى عارفه كده ..انا بصارحك بكل حاجه لانك انتى الى طلبتى
بو اون: عارفه..بس سى را ملهاش حد غيرى خايفه عليها
(بره اوضه العمليات وقفت سى را  بتعد الثوانى الساعه 11.. 12..1  .. 2 .. 2 و14 دقيقه لقت الممرضه خارجه من اوضه العمليات جرى  ودخلت تانى وبعدين ممرضه تانيه كررت نفس الموقف الساعه اتنين و37 دقيقة لقت باب اوضه العمليات بيتفتح بصت سى را بلهفه لما شافت اون سو قدامها وجريت نحيته )
سى را:ماما
(ركع اون سو قدام سى را وعنيه بتنزل دموع)
اون سو:انا اسف
سى را:ماما
اون سو:عملت الى نقدر عليه كل بس فقدناها فى وسط العمليه
(بصتله سى را بوجه خالى من اى تعبير ودموعها ابتدت تنزل بصمت ..لقت الممرضه خارجه بتشد السرير وجثمان امها متغطى صرخت سى را وهى بتجرى عليها وبتعيط)
سى را:ماما...ماما استنى ارجوكى مينفعش تسبينى
(راح اون سو وشالها بلطف ..صرخت سى را اكتر ودموعها ما بتقفش)
سى را: ماما ..ماما انتى وعدتينى ماما
2017
صحيت  سى را  مفزوعه وهى بتنادى على مامتها  تنفسها السريع وصحيانها المفاجئ سبب ليها وجع فى راسها غمضت عنيها ورجعت راسها لورا لغايه ما تنفسها ابتدى ينتظم..فتحت سى را عنيها ببطء بصت على المكتب لقت الكتاب مفتوح على الصفحه التانيه)
سى را:هو مش هتنيل اخلص قرايه الكتاب دة بقى  ايه الملل ده
(مسكت سى را موبيلها بملل اول لما فتحته شهقت بصوت عالى وقامت بسرعه من مكانها لبست البالطو الابيض ومسحت العرق الى على وشها وخرجت علبه الدوا من الدرج اخدت واحده وشالت العلبه فى جيب الباطلو وحطت السماعه وفتحت باب اوضه المسكن ولسه جايه تخرج من الباب حست ان فى حد بيشدها من قفاها)
جونغ سوك:ما لسه بدرى يا هانم
سى را:عععع بيطلعوا امتى دول
جونغ سوك:ايه شفتى عفريت
سى را:العفريت احلى
جونغ سوك:مش هرد عليكى وسامتى ما تسمحش
سى را:اعزمنى على كوبايه قهوة
جونغ سوك:لا
سى را:بوتاركيه جونااه
جونغ سوك:ما انا كنت هعزمك على العشا بس انتى الى فقر
سى را:نصحح الوضع انت كنت هتاخدنى معاك علشان مكسوف تقعد مع كيونج هى لوحدكم وتقنيا احنا كنا هنقعد فى كافتريا المستشفى
جونغ سوك:طيب يلا يا لمضه علشان ورايا عمليه
سى را:هاتلى بقى كوبايه قهوة علشان هسهر فى الطوارئ
جونغ سوك:اشكو اليك
سى را:هستانك قدام المستشفى واخلص يلا علشان وراك عمليه كككك
(خرجت سى را قعدت على كرسى فى الحديقه المقابله للمستشفى...مستشفى جامعه سيول ابتسمت سى را بلطف وهى بتغمض عنيها)
Flash back 2013
اون سوك:تعالى اتدربى فى مستشفى سيول
سى را:ارجوك مش عايزة اتقل عليك كفايه انك كنت جنبى طول فتره دراستى واتكفلت بيها كمان
اون سوك:سى را انتى عارفه انا كنت بعز والدتك قد ايه .. وقبل ما تكون والدتك كانت صديقتى  ووصتنى عليكى قبل ما تموت
سى را(والدموع ملت عنيها):بس
اون سوك:مفيش بس..انا قولت كلمتى وخلاص من بكره هطلب انك تيجى المستشفى الى انا فيها يعنى ازاى تكونى جراحه عامه واسيبك بالساهل
سى را:زى ما حضرتك تحب
End flash back
جونغ سوك:سرحتى فى ايه
سى را:ولا حاجه تشغلش بالك
جونغ سوك:هههه طيب...اتفضلى قهوتك
(مسكت سى را كوبايه القهوه)
سى را:اااااااااه هموت من التعب
جونع سوك:ما تقوليش كدة
سى را:ياااه ما تبقاش حساس كدة
جونغ سوك:سى را -_-
سى را:بوووه اتقبل بقى
جونغ سوك:اندييه
سى را:صحيح يا بختك عندك عمليه
جونغ سوك:اه يا بختى -_-
سى را:انت عارف انى اتمنعت من دخول اوضه الجراحه لغايه ما اعمل عمليه
جونغ سوك:روحتى نزلتى طوارئ -_-
سى را:انت عارف برغم ان الطوارئ على طول زحمه بس اهو بكشف وبشخص الحاله و..
جونغ سوك:وغيرك بيعمل العمليه
سى را:-_- تحبطنيش بقى
جونغ سوك:ميهمش انتى ال2 دلوقتى فى قايمه التبرع
سى را:علشان حالتى مستعصيه هههههههههه
جونغ سوك :ياااه سى را
سى را:قولتلك بطلى تبقى حساس اذا كان انت دكتور يعنى وظيفتنا نقول للمرضى واهلهم هما فيهم ايه ليه بقى بتكدب على نفسك
جونغ سوك:علشان انتى مش اى حد
سى را:اعتبرنى مريضه فانا دلوقتى عندى قصور فى الشريان التاجى
جونغ سوك:الى هو ف حالتك المتأخره دى محتاجه راحه تامه ومحتاج راحه فى البيت مش قعده فى الطوارئ وعايشه فى المستشفى
سى را:على الاقل هنا انت بتتطمن وكيونج هى بتيجى تتطمن برضه عليا اما هناك طنط مارى هى الى هتبقى مشغوله بيا وانت عارف انى ما بحبش اتعبها كفايه انها ربتنى مع كيونج هى وشالت مسؤليتى وانت ما تعرفش هى عملت ايه لما عرفت
جونغ سوك:انا وانتى محتاجين نتكلم كتير مع بعض
سى را:خلاص بعد العمليه اعزمنى على عشا متأخر
جونغ سوك:هههههه قصدك فطار مبكر عمتا  انا هروح استعد...اوعى تتجننى وتدخلى اوضه عمليات اولا انتى محظورة ثانيا حالتك الصحيه ما تسمحش تكونى تحت ضغط زى بتاع العمليه ولا انك تتسحملى البينج انتى الى هتتعبى
سى را:بلاه بلاه بلاه يلا يا ابنى بقى
جونغ سوك:هههههه اخ منك يا اوزعه
سى را:اوزعه فى عينك ..سؤال هو مفيش غيرك معايا من الجراحه فى المستشفى
جونغ سوك:رئيس القسم موجود بس فى عمليه والدكتور هان وو هنا بس برضه شوية وداخل العمليات هنبقى جيران يعنى فى الاوض هههههههه
سى را:طيب ع لله تنول بركته ويخرج المريض بألف خير ما تنساش حاجه
جونغ سوك:-_- قصدك ايه
سى را:ماقصديش بس متنساش اول عمليه لما كنت هتسيب الفوطه جوه
جونغ سوك:ارحمينى بقى انتى بتذلينى على الموضوع دة من تلت سنين
سى را:كمان خمسه وهبطل
جونغ سوك:-_- اما نشوف
(دخل جونغ سوك المستشفى وساب سى را قاعده على الكراسى الى فى الجنينه قصاد غرفه الطوارئ حطت سى را السماعات فى ودانها وشغلت اغنيه وسرحت معاها محستش سى را بنفسها غير وجهاز التنبيه بتاعها رن قامت بسرعه وراحت غرفه الطوارئ )
سى را:فى ايه
الممرضه:فى مريض دلوقتى جاى ومحتاج تدخل جراحى سريع
سى را:مفيش هنا اى دكتور فاضى
الممرضة:كل المستشفيات القريبه مفيش اوضه عمليات فاضيه والى موجود مفيش اوضه تستقبله بعد الجراحه وعمتا فى مستشفى كيونج هاى عملوا الاشعه وهيبعتوا فاكس حالا  ..دة اصلا فى اتنين عملوا حادثه بس بعتوه الى حالته مستعصيه شويه هنا والتانى للمستشفى التانيه
سى را:يا ساتر بصى  اتصلى بنايب رئيس القسم ييجى وانا هحاول اعمل الاساسيات بس بسرعه
الممرضه :حاضر
(غابت الممرضه ورجعت معايا فايل)
الممرضه:الحاله ما تبشرش يا دكتور
سى را:قولى بس تعالى ورايا نقف نستنى بره عقبال ما يوصل
(خرجت سى را ووراها الممرضه)
الممرضه: المريض عنده 30 سنه ذكر عمل حادثه بالعربيه محتاج تدخل جراحى ضرورى فى الاعصاب بتاعت ايده وعنده نزيف داخلى حاد
سى را:نايب القسم قالك ايه
الممرضه: قال هيحاول ييجى فى اسرع وقت بس هو اصلا مش فى سيول
سى را :اوف هحاول اعمل الاساسيات ولو مقدرتش احقق نجاح انا الى هدخل العمليات
الممرضه:ايه
سى را:ما بعتوش حاجه تانيه يعنى معندوش حساسيه من دوا او حاجه
الممرضه:بعتوا رسم قلب ليه ..المريض عنده قصور فى الشريان التاجى وحالته مش مبشره
سى را:يعنى محتاج يتحط فى قايمه التبرع ده اولا وثانيا العمليه تتم فى اسرع وقت علشان البنج
الممرضه:تمام يا دكتور
(وهما واقفين ركنت عربيه سودا قريب من باب الطوارئ ونزل منها راجل وست كبار فى السن بصت ليهم سى را خاصه بعد ما لقت الراجل بيسند مراته وقربوا منهم ووقفوا جنبهم ..فضلت سى را باصه ليهم لفتره)
الممرضه:دكتور فى حاجه
سى را:لا مفيش بس ما تعرفيش مين دول
الممرضه:تلاقيهم اهل المريض
سى را:حاسه انى اعرفهم او شفتهم قبل كدة بقولك اسم المريض ايه
الممرضه :اسمه تش
(جت ممرضه تانيه بسرعه)
الممرضه2:دكتور نائب مدير القسم مش هييقدر ييجى
سى را:اتصلى بكل الدكاترة بتوعنا فى اسرع وقت وحاولى تتصرفى
(وقفت عربيه الاسعاف قدامهم نزل المسعفين واستعدت سى را والممرضين علشان نقل المريض)
الممرضه:اسم المريض يا دكتور هو
(وش سى را اتلون للون الاحمر وهى بتبص لوشه المتغطى بالدم)
الممرضه:اسمه تشو
سى را:اسمه تشو كيوهيون
(نزلت دمعه على وشها....)
سى را:مستحيل
الممرضه:دكتوره سى را اغلب الدكاتره فى الى مش بيرد وفى الى واخد اجازات اصلا
(سى را بذهول واقفه مش قادره تنطق)
المسعف:يا دكتورة
(انتبهت سى را)
سى را: افضلى وراهم  وانا هدخل العمليات لغايه ما ييجى حد  وهاتى دم من فصيلته علشان نعوضه بالدم الى فقده  وجهزوه ودخلوه يلا اوضه العمليات
( حركوا النقاله لجوه وسى را ماشيه معاهم وكل شويه تبصله بحزن وبتحاول تمسك دموعها وكل شويه تبص على اهله وراها  لغايه ما نطقت)
سى را(بصوت مبحوح):ايه الى حصل
المسعف:تقريبا كان سايق وهو شارب  خمره وفقد السيطره على العربيه وعمل حادثه فى الطريق
(بدأت سى را تلمسه براحه وتلمس الجروح  تشوف ونبضات قلبه)
الممرضه:اقرب دكتور هياخد ساعه او اكتر عقبال ما يوصل
سى را:انا الى هدخل اوضه العمليات خلاص
الممرضه:دكتور ازاى
 (الست بتوسل)
الست:ارجوكى انقذى ابنى
سى را:متخافيش لو مش علشانك دة هيبقى علشانى ..(بصت سى را للممرضه)..بقولك  انا الى هدخل انا قايله كده من بدرى
الممرضه:انتى مش هتقدر
سى را:انا قولت كلمه ما تخلنيش اعيدها كتير انا قولت انا هدخل من قبل ما ييجى وبعد ما جيه مش هقدر اسيبه يموت
(جريت الممرضه ووزعت التعليمات على كل المساعدين واستعدوا علشان العمليه   ...فى اوضه العمليات دخلت سى را وهى قلبها بينبض بعنف)
سى را:التقرير
الممرضه:الاسم تشو كيوهيون العمر 30سنه عمل حادثه عربيه الساعه 12 بعد منتصف الليل اثر فقدان الوعى ومقدرش يتحكم فى العربيه و
سى را:خلاص كفايه كله على ما اظن عارف التقرير وقراه يلا نبدأ
(بدأت العمليه وام كيوهيون واقفه برة هتموت من االخوف بعد تلت ساعات جيه جونغ سوك وحاول يدخل لقى الباب مقفول)
جونغ سوك(بزعيق):سى را اخرجى حالا مينفعش تفضلى اكتر من كدة
(بصت الممرضه لسى را)
سى را:ركزى هنا المريض قدامك مش على وشى
(كملت سى را العمليه وبعد ساعتين خرجت من اوضه العمليات..وهى وشها حزين وجسمها بيتطوح)
جونغ سوك:سى را
(راحت سى را لأم وابو كيوهيون)
سى را:هو حاليا هيفضل نايم تحت تأثير البنج سبب ان  ان (عينها دمعت وبلعت ريقها) هو فقد وعيه مش بسبب الكحول ..(عيطت ) كيوهيون عنده قصور فى الشريان التاجى فى القلب يعنى ..يعنى كيوهيون محتاج قلب جديد (اخدت نفسها ببطئ) احنا ..احنا هنستنى شوية وبعدين هندخله نعمله  رسم قلب  عندنا برضه ونتأكد من كل حاجه
(وقعت ام كيوهيون على الارض ..بصت سى را فى الارض  ودموعها ابتدت تنزل )
سى را :انا اسفه انا اسفه بجد انا انا مش قادره اساعده انا مليش لازمه انا اسفه (بصت سى را لجونغ سوك)

سى را:جون انقذه ارجوك انا انا
(اغمى على سى را ووقعت فى الارض ..مسكها جونغ سوك ونقلوها لاوضه فى المستشفى ...الساعه 11 ونص الضهر ..صحيت سى را بعد اربع ساعات من وقت ما اغمى عليها ..فتحت عنيها ببطء شديد وعنيها بتدمع  بصت حواليها وجت تقوم من على السرير لقت اون سو وجونغ سوك واقفين قدامها )
اون سو:انتى فعلا اتجننتى رسمى
سى را:ماكنش هينفع اسيبه يموت
اون:انتى الى كنتى هتموتى
سى را:ادينى قمت اهو
اون سو:انتى اخرك انك تروحى العيادات واصلا هتتمنعى من الشغل لغايه ما تعملى العمليه وده عقاب كافى لانك كنتى اصلا محظورة من دخول اوضه العمليات يعنى من الاخر انتى موقوفه
سى را:ارجوك انت عارف انى مش بستحمل قعدة البيت كتير
اون سو:سى را احنا هنا مش الهه علشان ننقذ الناس وننسى نفسنا انتى كدة ممكن يحصلك حاجه وانتى زى بنتى وانتى عارفه كدة وانا مش هسمح لاى حاجه تحصلك ربنا سترها المره دى
(خرج اون سو وهو حزين ...بصت سى را لجونغ سوك لقته بيبصلها بعتاب)
سى را:ميانهاى بس انت عارف ان دة برضه كيوهيون
جونغ سوك:تقومى تقتلى نفسك
سى را :مش كدة بس كان لازم انقذه وحتى لو كان حد غيره انا دكتورة ودى وظيفتى
جونغ سوك:بس مش على حسابك يا سى را تقتلى نفسك
سى را:طب هو كويس دلوقتى
سى را:ماكنتش فاضى اروحله واسيبك
سى را:طب ساعدنى علشان اروح اطمن علي
جونغ سوك:هتعملى ايه
سى را:هطمن بس عليه صدقنى
جونغ سوك:مش قصدى كده انتى عارفه كيوهيون عنده ايه ولسه طبعا هنعمله رسم قلب ونتأكد من كل حاجه بس حاليا حطينه اسمه فى قايمه التبرع بعدك
(بصتله سى را بصدمه)
سى را:بعدي
جون سوك:ديه
سى را: ازاى يبقى بعدى ازاى يفضل تعبان الفتره دى كلها (قعدت تعيط بهستريه)
جون سوك:اهدى
(قامت سى را بسرعه وشدت المحاليل وراحت على اوضه كيوهيون لقت امه واقفه بره بتعيط..اول لما شافتها راحتلها ومسكت ايديها)
ام كيوهيون:انا اسفه يا بنتى بجد ما كنتش اعرف انك تعبانه
(سى را والدموع فى عنيها)
سى را:متخافيش كيوهيون هيبقى كويس انا واثقه فى كدة(مسحت دموعها وهمست)هعمل كل الى اقدر عليها
(دخلت سى را اوضه كيوهيون   قربت منه براحه وبصتله بتأمل وهو نايم حطت ايديها على راسه وقعدت جنبه وفضلت تعيط ..قعدت فى اوضته شوية وخرجت بعدها...بعد نص ساعه رجعت سى را تانى اوضه كيوهيون .اول لما راحت ام كيوهيون جريت عليها)
ام كيوهيون:ابنى بقى التانى فى قايمه  التبرع انا مش عارفه انتى عملتى ايه بالظبط
سى را:انا معملتش حاجه ما تقلقيش دة...
(فجأه لقت حد بيشدها من ايديها وبيضربها على وشها بالقلم وقعت سى را على الارض و بصت لجونغ سوك بصدمه)

يتبع....

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة